lördag 11 juni 2011

Söt, mäktig & alldeles underbar!

En jättegod desserttårta som serversa med fördel serveras med bär och grädde


















Nu när bärsäsongen har börjat så tycker jag att det är gott att kombinera bakverk med färska bär. Igår gjorden jag en vit kladdkaka! Jag har bakat den en gång tidigare, till Nyår och då var det en "hit" hos övriga gäster, så jag testade den på några vänner igen igår. Även hos dem gick den hem. Så då delar jag med mig av receptet!



Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form (jag använder alltid kokos, för den goda smakens skull) med löstagbar botten. Grädda i nedre delen av ugnen 30–40 min. Här gäller det att kolla till kakan lite då och då, så att den inte blir helt genomgräddad.

Låt kakan kallna och ställ i kylen.

Glasyr

150 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde

Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halvstelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen.

Att servera till

Säsongens färska bär eller någon syrlig frukt är gott till och vispgrädde är aldrig fel!

Vill du ha den mera dekorativ så sikta över florsocker.


En pion i en skål med vatten tycker jag är enkelt och dekorativ!


















Nu ser jag framemot att våra hallon ska mogna för det kommer verkligen att bli kanon till denna härliga kladdkaka!

Ha en underbar Pingst!

1 kommentar:

  1. Den där har jag faktiskt bakat en gång också. den är underbart god. Jag är en stor fantast av vit choklad :)
    Det ser verkligen supersmaskigt ut - det är jobbigt att titta på bilder av kakor och godsaker så här dags på eftermiddagen :)

    Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥