lördag 25 juni 2011

Rislyktor - hur läckert som helst!

Högt, högt svävar de i skyn!



















I år har vårt traditionella midsommarfirande fått en ny tradition! När mörkret fallit på så gick vi ut och tände kinesiska rislyktor. Dessa lyktor har många namn och ibland benämns de med Kohm Loy, Svävande rislykta, flying lanterna, sky lanterna eller kinesisk lanterna.


Alla gillade rislyktorna, unga som gamla!


















Det var både roligt och effektfullt att se dessa värmeballonger sväva i luften. De är gjorda av rispapper, och ska inte vara brännbara, men självklart så ska man hantera dem med försiktighet.


Vi hade både vita och röda



















Svår att fotografera rislyktor i mörkret är det!


























Det här blir det perfekt alternativt till fyrverkerierna på Nyårsafton!

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig och ny tradition ni infört! Det är väldigt stämningsfullt med sådana lyktor :)

    Jag önskar dig en fortsatt fin söndag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Så stämningsfullt!

    ha en finfin söndagkväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag håller med Sofia, vilken härlig tradition ni börjat med. =)
    Du verkar haft en finfin midsommar, gud vad härligt. Hihi.
    Kram Madeleine

    SvaraRadera
  4. Ja, det tycker jag absolut. Den är mastig den rackar´n men ack så god! Kram Madeleine :)

    SvaraRadera
  5. Åh, vad mysigt! Vilken härlig tradition.

    Kram Daniela

    SvaraRadera
  6. Häftigt med rislyktor som ny tradition. Jag trodde först ni var i Thailand (rislyktornas land) när jag tittade på bilderna ;)

    Kram F

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥