torsdag 16 juni 2011

Skördetiden har börjat!

De första gurkorna är klara!

Det fina uppläggningsfatet köpte jag i Grekland för många år sen

















Varje dag förundras jag över hur fort allting växer just nu i växthuset. För en dryg månad sen när vi åkte och köpte våra plantor, så såg växthuset så tomt och kalt ut. Nu är det grönt och frodigt där inne! Det är tur att jag har en man som hejdar mig lite i inköp av plantor till växthuset, annars så skulle det var sprängfyllt vid det här laget.

Minigurka Danito som vi odlar i hinkar i växthuset


















Idag har jag skördat årets första gurkor, en hel månad tidigare än förra året. Det är minigurkor och den här sorten heter Danito. De är något sötare i smaken än slanggurka, alltså de är jättegoda!

Jag tycker att gurkblommorna är otroligt vackra!




















Vi odlar i hinkar


























Vi har också en helt ny sorts gurka, Djungelgurka, som ska bli ännu mindre. De har just blommat med små, små blommor och några har nu små gurkämnen. Det ska bli spännade att äta dem när de är färdiga!

Ett litet Djungelgurkämne med blomma


























Odlar du någonting ätbart?

5 kommentarer:

  1. Åh, så roligt! Att få skörda sina egenodlade grejer är helt fantastiskt. Dina gurkor har växt otroligt fort må jag säga. Djungelgurkor har jag aldrig hört talas om. De är ju jättesöta :)

    Jagodlar massor av ätbara saker men jag har ännu inte kunnat skörda så mycket. Några morötter som jag gallrat ut har jag tjuvsmakat på och de är ljuvliga. Nu till helgen blir det nog också skörd av vår första sallad. Mmmm - jag längtar :)

    Jag önskar dig en fin fredag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Ojoj, vilken fart det måste vara där i växthuset! Egenodlat smakar så mycket bättre än det man köpt!

    SvaraRadera
  3. Så härligt! Kollade mina idag och jojomensan, dags för skörd vilken dag som helst:) Tack för jättegulliga kommentaren hos mig igår!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilka söta gurkor ;) Jag odlar bara jordgubbar och tomater men så har jag inget växthus heller så det blir inte mer avancerat än så.
    Jag har läst hela din blogg nu och du är otroligt duktig på att skriva och uttrycka dig, jag blev fastklistrad vid datorn ;) Vill också beklaga sorgen över din förlorade mamma och vän. Hon gick bort alldeles för tidigt och man blir verkligen påmind om att ta vara på tiden med sina nära & kära man vet aldrig när det tar slut.

    Kram F

    SvaraRadera
  5. Egenodlat är minst dubbelt så gott:) Djungelgurkan låter spännande.

    Tack för besöket och hälsningen hos mig!

    Glad midsommar,
    Rebecca

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥