onsdag 8 juni 2011

Nu är det sommar för mig!



En tårta hör till när det är skolavslutning! Den här är från Malins Hembageri


















Idag har två av barnen slutat skolan, Isak har gått färdigt förskoleklass och Erik 4:an. Ännu ett år har gått och grabbarna börjar att bli stora nu. Båda grabbarna var upp och sjöng på scenen och jag var en stolt mamma! När vi sjöng"Den blomstertid", så vandrade tankarna till mina egna skolavslutningar.

När jag gick i skolan och det var skolavslutning, så hade jag alltid blandade känslor. Hela våren längtade jag och drömde om sommarlovet. Det skulle bli så skönt att äntligen få vara helt ledig, slippa gå upp på morgonen, slippa läxor och prov. När sen avslutningsdagen kom, så började jag känna mig lite vemodig. För visst var det härligt med långledigt från skolan, men saknaden av alla klasskompisar skulle bli stor.

Jag bodde på landet och det var ganska långt till kompisarna. Det blev inte så att jag "hängde" med klasskompisarna på samma sätt på sommarlovet som när jag gick i skolan. Då brukade jag istället "hänga" med "sommarkompisar" som hade sommarstugor där vi bodde.

När sen sommarlovet börjat så var det riktigt skönt i alla fall, ända fram till de sista veckorna. Då började jag bli uttråkad och längtade tillbaka till skolan. Så när skolan väl började igen, så tyckte jag att det var ganska kul!


Flaggan hör också skolavslutningen till! Den här fotade jag på Svampen


















Men de jag minns allra bäst från mina egna skolavslutningar, är den där härligt känslan av frihet och den hoppas jag att mina grabbar också känner!

Förhoppningsvis så kommer även de att vara lediga så länge att det börjar att bli tråkigt, för då tycker jag att man har haft ett riktigt långt sommarlov!

4 kommentarer:

  1. Fint skrivet! o fina bilder! Malins bageri e det bästa;D precis som dina söner! Kram!

    SvaraRadera
  2. Grattis till barnen som nu har ett långt och härligt lov framför sig. Jag minns verkligen känslan från när man själv fick sommarlov. Det är nästan obeskrivligt med det var spännande, häfigt, roligt och sorgligt men mest roligt på en och samma gång. Och ett sommarlov var så långt att det gick liksom inte att fatta hur mycket 10 veckor var :)

    Jag önskar dig en fortsatt härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. "Den blomstertid nu kommer..."! Finns det något bättre sätt att starta sommaren på?! Jag tror faktiskt inte det... Det ger en sådan sprallig sommarkänsla! Gott!

    i år längtar jag till nästa vecka då mina bonusdöttrars skolavslutningar äger rum. MYS!

    öNSKAR dig en helg fylld av fortsatt enorm sommarkänsla!

    SvaraRadera
  4. Härligt med sommarlov! Och tårtan såg väldigt smarrig ut! Tack för din fina kommentar hos mej!

    Ha en trevlig helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥