lördag 4 februari 2012

Gófika!

Ännu en intensiv arbetsvecka har passerat och jag njuter av att det är helg! Idag har jag hunnit med både skidåkning i konstsnöspåret i Ånnaboda och en power walk. Härligt att få röra på sig och andas frisk, men väldigt kall luft!

Dessa muffins är en riktig favorit!



















Den äldsta och yngsta sonen ville baka kladdkaka och då passade jag på att även baka Godismuffins. Jag fick det receptet för många år sen av min vän Helene och hittade det av en händelse i min receptröra. Det är en typ av kladdkakemuffins med en god chokladcreme som fyllning. De skall frysas in och ätas kalla.




















Helenes Godismuffins 12 st

2 ägg
2 ½ socker
1 ½ vetemjöl
4 msk kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
100 gr smält smör

1. Vispa ägg & socker vitt och pösigt
2. Sikta ner alla torra ingredienser och blanda väl.
3. Rör i det smälta smöret.
4. Skeda ner smeten i 12 st formar, se till att de bara är fyllda till hälften, för det jäser upp i ugnen.
5. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ungefär 15 minuter. När du ser att muffinsen har jäst upp och sedan börjar få en "krackelerad" yta, då är det dags att ta ut dem ur ugnen. När de kommer ur ugnen så kommer de att sjunka ihop och det bildas en "grop" i dem.

Medan de gräddas i ugnen så gör du fyllningen.

Chokadcréme

100 gr smör
1 msk vetemjöl
4 msk socker
2 msk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

1. Smält smöret
2. Rör i alla torra ingredienserna och rör till en slät kräm
3. Blanda i mjölk och grädde
4. Koka ihop i ca 5 minuter till den har tjocknat
5. Låt svalna

När muffinsen har svalna lite så fyller du "groparna" med chokladcréme. Ställ in dem i frysen och låt de frysa innan du serverar dem. Låt de stå framme en stund innan servering.


Hur goda som helst!



























Efter all min träning idag så festade jag loss med en gófika, bestående av en härligt god latte och en godismuffin!

1 kommentar:

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥