söndag 19 februari 2012

En onödig kökspryl...

...eller en smart hjälp i köket!?!

Man kan göra fantastiskt goda mackor av valfritt bröd i Jamie Oliver Grill!



















Jag är ägare av en del saker i köket, som det är lätt att vara tveksam till. Är det bara ännu en sak som blir en hyllvärmare i skåpet, eller blir det en flitigt använd nyttopryl?!? Ja, jag tänker berätta lite då och då om några saker som man kan vara tveksam till hur bra de egentligen är...

Först ut blir min kompaktgrill, Jamie Oliver Grill, som jag köpte i somras. Det började med att jag var riktigt trött på den gamla smörgåsgrillen, vars "rutor" var för små för att lägga i vanliga toastmackor i och inte heller gick att ta loss och diska. När vi var på besök hos vänner så såg vi deras kompaktgrill och jag föll pladask för den!


Man får plats med två stora mackor i den åt gången!


















Bra att den kan förvaras stående om man vill!


























Det är trångt i skåpen, men den får plats!




















Faktum är att vi använder den minst en gång i veckan och tycker att den är toppen! Fördelen med att göra varma mackor i den är att brödet kan ha vilken form som helst och att man kan göra riktiga "cafémackor". Vi har dessutom använt den till både korv och hamburgare och det funkar super. Däremot så har vi inte provat att grilla kött i den än, men enligt bruksanvisningen så ska även det fungera bra. Rengöringen är superenkel, man tar bara loss falsarna och diskar av dem med lite diskmedel. Om det är någonting som är negativt med den, så är det att det lätt blir en macka för mycket. Bra för själen, men kanske inte för midjemåttet...

Ett samlat betyg för min Jamie Oliver Grill blir MMMMM av 5 möjliga!

Det här är lyx vardag som helgdag!



















Så här gör jag min favoritmacka:

2 lite tjockare skivor gott bröd (godast är det med Durumknuten från Malins Hembageri tycker jag)
mozarellasost i skivor
ett par skivor prosciutto eller annan god skinka
soltorkade tomater i strimlor
pesto efter behag
salt & peppar

1. Bred pesto på ena brödskivan
2. Lägg på hälften av osten, sedan skinkan, tomaterna & avsluta med resten av osten.
3. Salta och peppra efter tycke och smak.
4. Lägg mackan i grillen och grilla på tills den fått fin färg. Jag brukar låta den ligga i 4-5 minuter på 2:an.

Avnjut den med en riktigt god sallad!

9 kommentarer:

  1. Den är superbra!! Vi köpte också en Jamie Oliver Grill i somras och vi använder den så fort vi ska grilla korv, speciellt korvar av lite bättre kvalité. Tycker som Madde, det är en 5+ för denna "onödiga kökspryl" som i vårt fall inte är onödig.

    SvaraRadera
  2. Hi hi kanon...fast jag är lite tokig i köksmaskiner.
    Önskar dig en fin söndagskväll och en bra start på veckan.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Hm kanske man skulle ha. Vi använde vår toastmaster nu ikväll men som du säger är rutorna små och halva mackan är utanför. Är grillen dyr?

    Duktig du är som tog dig ut! Vi försökte inte ens i denna snösörja.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Åh, den vill jag ha!! :)

    Ha en bra kväll!

    Kramkram Lina

    SvaraRadera
  5. Mmmm så gott. Önskar dig en härlig sportlovsvecka!
    Kram Ann-Sofie

    SvaraRadera
  6. Åhhh både snygg och praktisk : ) me like : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Hjälp! Vilka goooda mackor! Grillen ser ut att vara riktigt bra. Proffsig!

    Angående Lizas böcker så börjar jag tröttna lite. Har man läst alla så blir det lite lika på nåt vis. Du förstår säkert hur jag menar. Kanske är det bättre att lyssna?

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Smart grill !!! jag använder min smörgåsgrill ofta , men du har rätt....alla brödskivor får inte plats. Gott är det hur som helst. Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Oj den såg verkligen lyxig ut den ska jag visa min man han älskar att köpa just sån typer av saker - och jag kan gärna tänka mig en sån ;)

    Kram F (bbq village)

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥