söndag 26 februari 2012

Barnen bakar lördagsmums!


Barnen har en rolig kokbok som heter Kråkes Kokbok. I den finns det många enkla och barnvänliga recept som även små barn till stor del kan göra helt själva. En favorit här hemma är Krispigt lördagsmums, som barnen brukar göra lite då och då. Nu var det ett bra tag sedan sist, men de dök upp på dopfikat som vi var på för några veckor sedan, så nu var det dags!


Formarna är småbrödsformar, lite större än knäckformar


















Jag har faktiskt nästan följt receptet, för ovanlighetens skull. Den ända ändringen som är gjord är att Erik föredrog K-Special istället för Corn flakes. Det bli både mera "crunch" i dem med K-special och en godare smak tycker han och jag kan bara hålla med. Margarinet bytte jag förstås ut mot smör...


Kokboken är toppen, med fina illustrationer!


























Det man ska tänka på är att smeten som kokas och innehåller smör och socker blir jättevarm och därför behöver man hjälpa mindre barn med att skeda upp smeten i pappersformarna.


Barnens favoriter och superenkla att göra!





















Krispigt lördagsmums a la Erik ca 25 st

50 gr smör
2 msk sirap
1 dl strösocker
2 msk kakao
4 dl K-special

Små pappersformar

1. Smält smöret i en kastrull.
2. Blanda i kakao, strösocker och sirap.
3. Låt blandningen koka upp under tiden du rör hela tiden.
4. Ta av kastrullen från värmen och rör försiktigt ner K-special. Använd två skedar och häll smeten i små pappersformar (den modellen som är snäppet större än knäckformar).
5. Låt stå kallt tills de har stelnat.

Ät & Njut!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt med enkla och goda recept som barn kan göra helt själva. Tack för receptet, det ska testas!
    Önskar dig en mycket fin vecka!
    Kram
    Nelya

    SvaraRadera
  2. Mmmm, det där passar en godisgris som mig :)

    Jag hoppas att din tisdag är härlig!
    Kram Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥