söndag 5 februari 2012

Min värmande Gulasch i vinterkylan!


Det är fortfarande kallt ut, så idag var den perfekta dagen att frosta av frysen! Oj, vad mycket som kom fram, som jag glömt att jag hade... Det ser ut som att februarimånad kommer att vara gynnsamt för matkonto. Jag hittade bland annat en bit av en fransyska, och det fick bli dagens middag!

Ni som följt min blogg vet att jag är en "big fan" av soppor. Så idag fick det bli soppa som vanligt & pannkaka här hemma. Eftersom jag hittade den lilla fransyska biten så blev dagens soppa min egen tolkning av Gulaschsoppa. Jag googlade på vilka kryddor som är ett "måste" för att det ska vara en gulasch och blev lite förvånad när jag insåg att kummin (helt vanlig kummin, brödkryddan ni vet) var ett måste och så paprika, vitlök och chili eller cayennepeppar förstås!

Kummin är inte min favorit, men i den här soppan blev det ett riktigt lyft!


Min version av Gulasch innehåller bla broccoli!



















Gulaschsoppa a la MaddeSign 6 portioner

500 gr finputsat nötkött (jag brukar använda högrev, men den här gången blev det fransyska)
5-6 morötter
1 palsternacka
2 lökar
1 stor paprika (jag använder röd spetspaprika som är lite sötare i smaken)
250 gr broccoli
4 potatisar
1 burk krossade tomater
1 dl tomatpuré
½ kruka persilja
1 liter vatten
buljong eller fond till en liter vatten
peppar
chili
paprikapulver
vitlök
kummin malen
örtsalt

1. Tärna det finputsade köttet i cm stora kuber. Bryn dem och rör i tomatpurén på slutet.
2. Häll i vatten så att det precis täcker köttet och ha i hälften av buljongen/fonden.
3. Krydda med vitlök, kummin och paprikapulver efter tycke och smak (du kan krydda på ganska rejält för soppan ska spädas med mera vatten.
4. Låt sjuda till köttet känns mört.
5. Skär grönsakerna i bitar.
6. Häll i de krossade tomaterna, och alla grönsaker förutom broccolin och hälften av paprikan.
7. Krydda med resterande kryddor, men vänta med persiljan.
8. Låt soppan sjuda tills grönsakerna är mjuka.
9. Smaka av än en gång med kryddor och ta av soppan från värmen. Lägg i broccolin och paprikan.

En Persiljecréme är jätte gott att ha i soppan


























Det är gott att klicka i lite:

Persiljecréme

2 dl créme fraiche
½ kruka persilja
vitlök
peppar
örtsalt

1. Hacka persiljan fint
2. Vispa creme fraichen tjock
3. Smaka av med kryddorna

Ät och njut!

3 kommentarer:

  1. Vad gott,jag hade tänkt att jag med skulle frosta av frysen men så bidde det inte. Ska försöka göra det under veckan det är verkligen välbehövligt hemma hos mig.
    Ha en skön dag

    SvaraRadera
  2. Hej lilla Smörblomma! Vad du är duktig som kommit igång med träningen... längdskidor, långfärdsskridskor ser jag att du nyttjar! Och det ger ju resultat! Även om du tycker det går långsamt så går det åt rätt håll och det är ju det som vi vill, vi har ju bestämt oss att förändra utan att för den skull ändra för mycket, eller hur?
    Tack för recepten du delar med dej av. Soppan låter såå god. Jag frostade också av frysen igår men hittade inget roligt utom lite bär som blev två burkar drottningsylt.

    Hoppas din vecka blir fin och att kylan mildras.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Gott med gulaschsoppa =) Ny Ib Laursen-tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla =)

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥