tisdag 21 februari 2012

En annan sorts semla...


...får man om man gör dem på mazarinmuffins!

Om mandelmassan är det godaste i semlan, då gillar du den här!


















Jag älskar mandelmassa och marzipan och min mamma brukade göra en jättegod mazarinkaka. Det är en sådan där kaka som blir godare för var dag den står, och allra bäst är om den står kallt!

Idag har jag gjort mazarinmuffins, som jag sedan har pimpat till mazarinmuffinssemlor! För mig som tycker att grädden och mandelmassan är allra godast på semlan är denna variant en riktig höjdare.

Prova själv får du se!

Inga viktväktarsemlor precis, men jag tar gärna en extra
Power Walk för att njuta av dessa!


















Mazarinmuffinssemlor 12 st

200 gr rumstempurerat smör
3 dl strösocker
2 stora ägg
1 dl mjölk
1,5 dl finmalen skållad mandel
5 bittermandlar eller droppar av bittermandelolja
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Vispad grädde

1. Rör smör och socker vitt och pösigt
2. Vispa i äggen ett och ett.
3. Vispa i mjölken i smörsmeten.
4. Blanda ihop de torra ingredienserna.
5. Rör i de torra ingredienserna i smörblandningen.
6. Häll smeten i muffinsformar och grädda i 175 grader i 20-25 minuter

Låt dem stå och svalna helt, gärna en dag eller mer, så att de saftar till sig. Skär bort toppen av muffinsen, fyll med grädde och lägg tillbaka toppen så att du får ett lock.

Ät & Njut!

3 kommentarer:

  1. Tack snälla du, collaget är gjort i InDesign. Mmmm vilka smarriga. Absolut något för min sambo som också älskar mandelmassa o marzipan. Så synd att ni inte har någon snö nu i sportlovstider. Faktum är att snön som kom i natt här, är nästan helt borta nu. Vädret är verkligen nyckfullt.
    Ha d fint!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken kul variant
    Ha en bra vecka
    Kram

    SvaraRadera
  3. Först måste jag kommentera dina underbara semlor...kul.
    Ang. mina stavar så köpte jag vanlige enkla till att börja med. Dom med motstånd var väldigt dyra såg jag. Så jag börjar med den enkla varianten. Pilatus boll är ju suveränt. Använder det mycket i min styrketräning. Ha en go kväll kram Maria

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥