måndag 2 januari 2012

Supergott & hälsosamt!


Efter all jul- och festmat så har jag riktigt längtat efter att äta någonting som är lite nyttigare. Så idag fick det blir soppa, trots att det inte är söndag. Jag har ätit en tomat&linssoppa på ett lunchställe några gånger och den tycker jag är vaninnigt god. Detta trots att jag inte är särskilt förtjust i linser... Så idag gick jag iväg och åt den till lunch, för att försöka lista ut vad den innehöll. Faktiskt var det inte så lätt som jag trodde, men jag har iallafall gjort ett försök idag.

Här kommer resultatet:


Soppa ska serveras med tillbehör tycker jag!



















Tomat&Linssoppa 8 portioner

1,5 dl linser (välj sort efter tycker & smak, jag tog gröna)
1 palsternacka
1 stor morot
1 liten rödlök
1 stor vitlöksklyfta
1 kg krossade tomater
5 dl vatten
lite olja (att steka i)
2 buljongtärningar (jag tog grönsak)
sambalolek
peppar (jag använder Kockens fyra peppar)
spiskummin (har en ganska dominant smak så börja med lite)

Koka linserna enligt anvisningarna på paketet.

Tärna palsternacka och morot. Skär rödlöken i båtar. Bryn grönsakerna i oljan och tillsätt pressad vitlök på slutet. Slå i tomaterna och vattnet tillsammans med buljongtärningarna.

Smaka av med sambalolek, peppar och spiskummin. Låt allt puttra i 15 minuter på svag värme. Tillsätt linserna och låt puttra ytterligare några minuter.

Smaka ev med salt och lite mera kryddor.

Det är gott att servera mozzarella eller rivenost till.

Både rivenost och mozzarella passar bra!


























Jag tyckte att den blev jättegod och väldigt mättande.  En perfekt "smalsoppa" så här efter helgätandet!

Till alla som är lite skeptiska mot linser, våga testa den här soppan!

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Låter jättegott!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Mums tack för tipset : ) ) kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Den ser jättegod ut! Tack för receptet.
    Du är en sann Smörblomma... vi har samma inställning!

    Lycka till!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet....men jag hoppar nog över linserna :) Hi hi

    Ha det så gott nu kram Maria ♥

    SvaraRadera
  5. God fortsättning!
    Tack för receptet. Jag älskar soppor och blev sugen direkt att göra den till imorgon.
    Kram kram
    Nelya

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥