onsdag 18 maj 2011

Min sorg är transparent...


En bild som mamma tagit på sina favoritblommor, Pioner!






















Det har gått 2½ halv månad nu, utan mamma. Ibland känns det som en evighet och ibland som om det var igår.

Min sorg är transparent, precis som glas. Ofta så ser jag den inte, den finns där, men jag tänker inte på den. Fast rätt som det är så ser jag en reflex i glaset och jag blir påmind. Det kan vara något vardagligt och "simpelt". Som igår när jag inte fick ett dataprogram att fungera. Ett program som min mamma har rekommenderat mig. Jag vill ringa henne och fråga henne hur jag skulle göra... Det som börjar med att vara ett praktiskt problem, blir ett känslomässigt kaos.

Andra gånger så är det enbart känslobaserat. När jag ser hur pionerna som jag fått av mamma är nära att slå ut. Då vill jag berätta det för henne och be henne att komma hit. Tala om för henne att just de där bondpionerna som jag fick är de allra finaste. Jag fylls av en tomhet och stor saknad.

Det allra svåraste är när min egen bild reflekteras. Då ser jag bara mig själv som ett sorgens offer. Jag blir handlingsförlamad och självömkande. Tankarna snurrar runt i mitt huvud och jag kan inte förstå hur jag ska klara mig resten av livet utan att någonsin få träffa mamma igen. Då känns det som att hjärtat brister och luften tar slut...

Min sorg kan enklast beskrivas som transparent...

4 kommentarer:

  1. Men gumman jag vill bara kram om dig så hårt. Kram kusin Erica

    SvaraRadera
  2. När jag läser blir jag påmind om att inte ta livet för givet. Och det ärlig nyttigt för alla. Du berättar på ett sånt sätt att jag blir berörd varje gång. Kram

    SvaraRadera
  3. Men käre vän , livet går vidare men det kan kännas hårt så klart .massor av styrkekramar till dig från oss..
    Fånga dagen
    B-M L

    SvaraRadera
  4. Hej Madde! Så fint du beskriver din saknad. Jag kan inte ens förstå hur det känns, förutom att jag förstår att det måste vara fruktansvärt.

    Ta hand om dig!
    Kram Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥