måndag 11 april 2011

Grekiskpanna - när jag längtar till Grekland

Det är en sån där vecka när vi INTE har Bra Mat Hemma, utan då vi (jag) måste tänka och handla alla middagar själv... För er som inte vet vad bra Bra Mat Hemma är, så är det ett av alla företag, som levererar färdiga matkassar med råvaror och recept till 4 middagar i veckan. Just Bra Mat Hemma är ett Örebroföretag och satsar mycket på lokalproducerat. Vi tycker att det är toppenbra, men jag tycker att det är lite tråkigt att ha det så jämt, så vi har leverans varann vecka...

Så idag var det alltså dags att tänka själv och för att slippa handla, gällde det dessutom att använda sig av det som fanns hemma... Så det fick bli Grekiskpanna, som är enkelt och supergott! Allt tillagas i en långpanna och man ta vad man har hemma.

Jag tänkte ta jättesnygga foton på den här smarriga maträtten, men insåg att det här med matfotografering inte är alltför lätt. Jag tror inte att det bra handlar om timing, utan även om att man måste FUSKA när man tar bilderna, för inte fasen såg det supergott ut inte... Det fick bli en bild på min nya örtkruka istället. Men receptet tänker jag i alla fall dela med mig av! Så här gjorde jag idag, men den kan varieras i oändlighet.


En både snygg och praktisk örtkruka tycker jag!


















Grekiskpanna med basilikasås

ca 8 portioner

1 ½ kg potatis
½ - 1 kg morötter
1 kg kycklingfile
4 tomater
2 rödlökar
Fetaost efter tycke och smak
olivolja
Kryddor t ex oregan, fyra peppar, basilika
Salt, gärna flingsalt

Sätt ugnen på 200 grader (jag brukar köra varmluft).
Skär kycklingfilén i bitar och lägg den i en plastpåse med marinad (har jag bråttom brukar jag använda färdigköpt).
Dela potatisen i klyftorötterna i stora bitar (jag brukar använda tvättad potatis och låta skalet vara kvar) och lägg i en stor långpanna.
Gnid in dem med en eller ett par matskedar olivolja och strö på kryddor och salt.
Sätt in långpanna i ugnen och låt dem stå i ca 20 minuter.
Grovhacka tomaterna.
Lägg den marinerade kycklingen bland potatisen och morötterna tillsammans med tomaterna. Låt stå inne i 10 minuter
Klyfta löken i smala klyftor
Strö över löken och låt stå ytterligare 10 minuter.
Smula till sist över fetaosten och låt stå inne i ca 5-10 minuter. Kolla att kycklingen är helt genomstekt!

Bra att både hacka och blanda små mängder i!














Kall Basilikasås

En kruka basilika
2 dl Grekisk youghurt
örtsalt

Finhacka basilikan gärna i mixer och tillsätt youghurten och mixa ihop.
Smaka av med örtsalt.

Idag gjorde jag en god sallad till på mache- & ruccolasallad, sugersnaps, små plommontomater, rödlök och spetspaprika.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥