fredag 22 april 2011

Godaste påsktårtan är bakad!




Idag har jag bakat årets påsktårta. I vanliga fall så brukar min mamma baka påsktårtan, men nu när hon inte finns mer, så tog jag på mig den uppgiften. Hennes tårtor brukar vara jättefina och dekorerade med marsipankycklingar, så jag bestämde mig för att göra en helt annan tårta. En typ av marängtårta som är något av en favorit i min familj.

Jag började göra den här marängtårtan för över 10 år sedan, när äldsta sonen var liten och överkänslig mot gluten, för den är nämligen glutenfri! En fördel med tårtan är att man kan göra den helt färdig med grädde och allt och sen frysa ner den. I morgon bär det av till min mormor och det tar ett par timmar i bil innan vi är framme, så då är det praktiskt att ta med sig den frusen. Då är den perfekt när vi kommer fram! "Brickan" som den ligger på är en bit av en K-specialkartong som jag har klätt med folie. Det tycker jag är smidigt när man ska frysa in eller om man gör många tårtor och saknar brickor i rätt storlek.


 

Marängtårta

Marängbotten

3 storta äggvitor
2 ½ del socker
3 dl Rice Crisps (flingor, Kellogs)

Sätt ugnen på 130 grader. Vispa äggvitorna till ett hårtskum i en helt fettfri bunke. Vispa ner sockret, lite i taget tills smeten är blank och styv. Vänd i Rice Crisps försiktigt så att de inte går sönder förmycket. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i 1 timme i 130 grader. Dela marängbotten på mitten, så att du får två delar.

Fyllning

3 stora äggulor
3/4 dl strösocker
3/4 dl grädde
50 gr smör
100 mörk choklad

3 dl vispgrädde

Vispa ihop äggulor, socker och grädde i en kastrull. Värm smeten på lågvärme, eller i vattenbad under ständig vispning, den får ej koka (det finns en risk att smeten skär sig om värmen blir för hög eller att den blir "rinnig" om den inte blir tillräckligt varm, så ha tålamod). När smeten tjocknat, ta av den från värmen och rör i det tärnade och chokladen som du brytit i bitar. Rör om tills allt har smält och låt smeten svalna.

När den svalant så häller du den över en av bottnarna och låter den kallna lite ytterligare. Vispa grädden och ha på den över chokladsmeten. Nu lägger du på den andra botten ovanpå allt!

Dekoration

100 gr mörk choklad

Ofta så går marängbottnarna sönder, men det gör inget för du täcker den översta med smält choklad som du ringlar över den trasiga botten! Jag brukar använda Marabou mörk och smälter choklade direkt i "påsen" i micron och så klipper jag ett pyttelitet hål i ena hörnet och använder den som sprits!



Har du en favorittårta? Dela gärna med dig receptet!



Glad Påsk!

4 kommentarer:

  1. Mmm, den skulle jag kanske prova!! Smidigt att kunna frysa den också!

    SvaraRadera
  2. håller med, den blev man ju helt klart sugen på. Himla smart med chokladen i påsen. :) Glad påsk på er o kör försiktigt.

    SvaraRadera
  3. Glad Påsk och vilken smarrig tårta du bakat..
    Jätte fint påskpynt i ditt kök.
    Hoppas att i hade det bra hos mormor
    Kram f....B-M

    SvaraRadera
  4. Tack för recept har en i frysen nu, vad tror du om upptiningstid i rumstemperatur, hur många timmar behövs minst tror du?

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥