onsdag 25 april 2012

Har äntligen använt min surdeg!


Jag saknar min blogg, som jag inte riktigt hinner med just nu. Dagarna går och blir till veckor... Jag får trösta mig med att tiden går fort när man har roligt och roligt är det just nu, om än väldigt mycket både här hemma och på jobbet.

För några veckor sedan var det i alla fall äntligen premiär för att baka surdegsbröd! Jag måste erkänna direkt att resultatet inte blev helt perfekt, men gott var det. Jag blev nämligen upptagen mitt i brödbaket och degen fick jäsa i 4 timmar under en av jäsperioderna! Trots det så blev det som sagt riktigt gott.


Inte det snyggaste brödet, men gott!



















Jag använde ingredienserna som jag fick i min brödkasse från BraMatHemma och även ett av recepten. Som vanligt så har jag "skruvat" lite i receptet. Den här gången var anledningen att just det här receptet inte innehöll någon surdeg, så jag böt helt enkelt ut jästen mot surdeg! Det funkade fin, fint.


Fördegen skall jäsa i minst 5 timmar, över natten funkar bra!



















Mustigt lantbröd  2 bröd


Fördeg

150 gr surdeg
500 gr kallt vatten
450 gr durumvetemjöl

1. Vispa ut surdegen i de kalla vattnet i en rymlig bunke och vispa ner hälften av durumvetemjölet till en lös smet.
2. Vispa i resterande mjölet.
3. Täck över med plastfilm och låt stå i rumstemperatur över natten.

Huvuddeg

1 ägg
6 gr jäst
25 gr vatten
Fördegen
25 g olivolja
500 gr manitoba cream* (ett slags vetemjöl se nedan)
15 gr salt

1. Lägg i ägg, smulad jäst och vatten i en degblandarbunke.
2. Rör om tills jästen är helt upplöst.
3. Tillsätt allt utom saltet och knåda degen i maskin på lägsta hastigheten i 8 minuter, öka farten lite och kör ytterligare 4 minuter.
4. Tillsätt saltet och kör i 2 minuter till.
5. Lägg degen i en inoljad plastlåda och sätt på lock och låt jäsa i 1 timme.
6. Ta upp degen på ett mjölat yta och tryck ut all luft.
7. Lägg tillbaka i lådan och låt jäsa 1 timme till.
8. Tryck åter ur luften och låt sedan degen vila i 10 minuter.
9. Dela degen och forma till två stora bullar eller limpor och strö över lite durumvetemjöl.
10. Låt jäsa en timme på en mjölad bakduk.
11. Sätt på ugnen i god tid på 250 grader. Ställ in en plåt.
12. Lyft försiktigt över bröden på den heta plåten.
13. Spruta in rikligt med vatten i ugnen så att det bildas ånga.
14. Sänk värmen till 200 gr efter 5 minuter.
15. Lufta ugnen efter 15 minuter och sedan efter 35 minuter.
16. Bröden är färdiga när innertemperaturen på bröden är 95-96 grader. Det tar ca 1 timme.

Spruta vatten på brödet direkt när du tar ur det ur ugnen med en blomspruta. Har du tur får du ett fint krackelerat mönster (det fick inte jag den här gången). Låt svalna på galler.


Hembakat är alltid godast tycker jag!



















Ät & Njut!

*Manitoba Cream produceras i Sverige, men har sin historia och sitt ursprung på Kanadas vidsträckta sädesfält. Hemligheten är mjölets höga andel av solmoget vårvete. Detta ger inte bara en högre proteinhalt, utan också en kvalitet på proteinet som saknar motstycke på den svenska marknaden.
Sammantaget ger detta en högre glutenhalt som gör din deg extra fin och elastisk. Jäskraften blir bättre vilket gör dina bröd högre, saftigare och luftigare – jämfört med det traditionella vetemjöl som hemmabagarna hittills varit hänvisade till. Manitoba Cream använder du till matbröd. Du kan baka precis som du brukar göra. Men allra bäst resultat får du efter en rejäl knådning.

Källa: Finax

1 kommentar:

  1. Åhhh vad gott med surdegsbröd kram från Hjo Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥