söndag 1 april 2012

En favoritkaka!


Idag har jag provat min nya bakform som jag köpt från Ninasmat. Det är en springform från Lékué i silikon med en löstagbar keramikbotten. Det som är bra med den är att den är helt tät och att man kan skära med en vanlig kniv utan att vara orolig att repa botten. Den behöver inte bröas eller smörjas heller. Riktigt bra med andra ord!


Mums!



















Morotskaka är en riktig favoritkaka här hemma. Det finns en uppsjö av recept och jag har tänkt att dela med mig av ett riktigt lättbakat sådant. Smeten går lika bra att använda till att göra morotsmuffins!


En riktigt bra springform!


























Morotskaka 10-12 bitar

125 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
3,5 dl finrivna morötter

3 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

1 msk vanlijsocker
2 tsk kanel

100 gr valnötkärnor (kan uteslutas)

1. Rör smöret och sockret vitt och pösigt.
2. Tillsätt ett ägg i taget i smeten och blanda det väl.
3. Rör i morötterna.
4. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten så att allt blandar sig.
5. Grädda mitt i ugn i 175 grader i ca 40 minuter.

Topping

25 gr smör, rumstempurerad
200 gr Philadelphiaost, rumstempurerad

0,75 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

lite citronsaft


1. Blanda smör och ost till en slät kräm, går enkelt med t ex en handmixer.
2. Tillsätt florsocker & vanlijsocker och blanda ordentligt.
3. Smaka av med citronsaft efter tycke och smak.
4. Låt stå en stund i kylen innan du använder den.

Jag ha toppingen i en skål på bordet så att var och en får ta så mycket den vill, eller hoppa över helt om man hellre vill det!

Morotskaka & latte är verkligen en av mina favofika!



















Ät & njut!

3 kommentarer:

  1. Åhhh vad gott : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Super :-) Jag ska köpa springformer, den verkar vara riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med, morotskaka är en favorit här också! Så gott!
    Jag har aldrig sett sådana bakformar, så bra den verkar. Särskilt det där att man kan skära med kniv utan att det blir repor - det är ju en klassiker annars ;)

    Jag önskar dig en härlig tisdag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥