lördag 31 mars 2012

En milstolpe...


...i min träning nådde jag idag!

Man får se många vårtecken när man är ute & rör på sig!

























Jag har nämligen joggat milen idag och det kändes så himla bra. Det har gått precis 3 månader sedan jag började träna regelbundet. Ibörjan blev den 1-2 gånger i veckan och nu är jag uppe i 3 joggingrundor, Power Walks och lite styrkeövningar ett par gånger i veckan.

Vågen visar även denna månad på ytterligare -1 kg, så totalt har jag nu gått ner 3 kg. Låter väldigt lite, men jag är drygt en storlek mindre nu och det känns fantastiskt! Jag har tränat bort varenda gram, helt utan dieter. Jag har haft en otrolig draghjälp av den "hälsotävling" som vi har haft i min arbetsgrupp på jobbet. Skrev lite om det här

Den här gången har min väg till en bättre hälsa sett helt annorlunda ut. Jag har utgått helt från motion & rörelseglädje och struntat i en massa konstiga dieter. Det började med längdåkning som jag verkligen älskar, men inte är speciellt bra på. Under de två månader som vi hade snö i konstsnöspåret fick jag upp ett litet flås och lite styrka i kroppen, som jag kompletterade med Power Walks och stavgång.

När jag sen begav mig ut för att börja jogga så gick det förvånansvärt enkelt! Jag har joggat i en månad nu och varierat mellan korta distanser (som har varit 3 km och som tidigare har varit lååångt för mig), längre 5-7 km, lite snabbar tempo och riktigt långsamt. Nästan direkt fick jag jätteont i mina fötter, så jag gick iväg och beställde skoinlägg som är gjutna efter mina fötter och nu är problemet borta!

Jag har bytt ut mina pösiga "prasselbyxor" mot ett par tights och jag måste erkänna att det var verkligen ett lyft! På min att-göra-lista står härnäst att gå iväg och köpa ett par skor som passar mig och mitt löpsteg, för idag springer jag med ett par gamla joggingskor som jag köpt på rea för många år sen utan någon som helst utprovning.

Så jag har gått från en riktig soffpotatis, som tyckt att sport gör sig bäst på tv, till att verkligen längta ut till spåret.

2 kommentarer:

  1. Yes heja heja vad duktig du är : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Men det låter ju strålande. Då joggade du åt mig med i dag har stukat foten så här får jag vila några dagar.
    Milen var nog ett år sedan jag joggade så långt jag håller mig gärna mellan 5-7km, det är en bra prestation.
    Ha en bra vecka
    kram

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥