söndag 25 mars 2012

Gör dina egna Belgiska våfflor!


Idag är det Marie Bebådelsedag eller Vårfrudagen som den även heter och den firar vi här hemma med våfflor. För i folkmun så kallas ju dagen för just Våffeldagen. Namnet har tillkommit tack vare en ordförvrängning av Vårfrudagen, som med tiden blev Våffeldagen.


Hemgjord körsbärssylt & grädde är hur gott som helst!



















I år blir det inte vilka våfflor som helst, utan Belgiska våfflor, för jag har inhandlat ännu en onödig kökspryl, ett belgiskt våffeljärn. Belgiska våfflor skiljer sig från våra traditionella våfflor eftersom man använder hårt vispad äggvita istället för grädde i smeten. Perfekt tycker jag för då kan jag med gott samvete lägga en rejäl klick grädde ovanpå istället!


Jag tycker att de blev fina som köpevåfflor & ännu godare!


















Våfflorna blir lite mera "brödiga" och inte så feta som vanliga våfflor. De är goda både varma och kalla. Det receptet som jag använde är anpassat för söta tillbehör då de innehåller lite socker. Nu har jag inte provat att göra receptet i ett vanligt våffeljärn, men jag tycker att det blev superfina i mitt nya våffeljärn som är anpassat för belgiska våfflor.

Så den här onödiga köksprylen får MMMMM eftersom våfflorna blev så fina och höga!

Här kommer ett recept som jag hittade i en Allt om mat tidning.

Belgiska våfflor 12 st

3 stor ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk florsocker
2 tsk vaniljsocker
5 dl mjölk
1 krm salt
1 msk smält smör

1. Blanda alla torra ingredienserna.
2. Rör i mjölken, så att det blir en jämn smet
3. Skilj ägggulorna från äggvitorna och tillsätt ägggulorna i smeten tillsammans med smöret.
4. Vispa äggvitorna till ett hårt blankt skum i en fettfri bunke.
5. Vänd ner äggvitorna i smeten. Du behöver inte blanda det så noga för det är viktigt att smeten är så "luftig" som möjligt.
5. Smörj järnet lite och grädda dem ljust gyllenbruna.


Prova dig fram med lite smet i järnet första gången,
så slipper att det pöser över...



















Tips! Jag gör som Nigella när jag ska blanda i äggvitor. Dvs jag tar ca 1/3 del av äggviteskummet och vispar i lite försiktigt, men så att det blandar sig lite mer än när man vänder i dem. Sen går det lätt att vända i resten, så att det blandar sig bra!

Servera med sylt & grädde eller varför inte färsk frukt? Mina grabbar här hemma gillar det söta så de föredrog nutella & kolasås!

Ät & njut!

8 kommentarer:

  1. Ser fantastiskt goda ut.
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  2. Åhh Madde ser ju hur gott ut som helst. Ännu en pryl att lägga till önskelistan ; ) för mig då! varm kram Sofia tack för dina fina kommentarer jag blir så GLAAAAAAAAD fina fina du!

    SvaraRadera
  3. Ahh! Jag älskar Belgiska våfflor, brukar köpa i gamla stan ibland. Eftersom vi har prylstopp härhemma och jag inte ens har ett vanligt våffeljärn (men däremot en glassmaskin som tar upp halva diskbänken) så tror jag att jag får fortsätta köpa i gamla stan = )
    Kram
    /Hanna

    SvaraRadera
  4. Köpte faktiskt våffeljärnet på Lidl för endast 169:-! Det var det låga priset som fick avgöra saken. Min man blir galen på alla mina köksmaskiner, men efter att ha ätit av våfflorna, så erkände han att det inte var så tokigt med ett våffeljärn för belgiska våfflor...

    SvaraRadera
  5. Jag och sambon åt våfflor till lunch, dock vanlig från Ica. Funkar det med! : )

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  6. Våfflorna ser väldigt spröda och goda ut! Vi har ätit vanliga, dom var inte dumma dom heller!
    Tack för tipset du gav om ditt växthus! Har ju läst dina inlägg tidigare men nu blev dom ännu intressantare! Solskydden, träjalusierna och framför allt, planteringsbordet! Ska visa Gubben... Men först ska växthuset upp med allt vad det innebär... rätt placering, markarbetet före och så ihopsättningen!

    Sköt om dej och tack för tipsen än en gång!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Åh, vad gott! Jag missade äta våfflor igår... tror det får bli en laddning till kvällen. :)

    SvaraRadera
  8. Ååh, vad gott det ser ut!! Jag åt aldrig nån igår, får se till att göra det i helgen istället :)

    Jag skulle vilja tipsa dig om fina smycken i silver och läder som jag säljer på www.jvalleytwig.se . Kika in där och hitta din favorit bland vårens nyheter :)

    Ha en skön vecka!
    /Jossan

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥