fredag 6 april 2012

Det doftar kanel!


Långfredagen är en lugn dag här hemma. Tanken var att min mormor skulle komma hit och tillbringa påsken hos oss, men hon blev sjuk i sista stund, så nu tillbringar vi påsken ensamma. Johan, min man, har åkt på fridykarutbildning, så det känns lite tomt.

Den ser inte mycket ut för världen, men är jättegod & saftig!


















I fruktskålen låg ett äpple som snart sett sina bästa dagar, så jag bestämde mig för att baka något gott till fikat. Det fick bli ett gammalt recept som jag fått av min mormor, men som jag har satt min egen prägel på.

Rykande varm direkt från ugnen åt vi den idag, för vem vill vänta på att fika!


















Strösslet lägger sig som ett kanprigt lock ovan på kakan





















Från början var kakan en kanelkaka som bakades på gräddfil. Eftersom gräddfil inte är någonting som finns hemma hos oss, mer än någon enstaka dag om året, så använder jag vaniljyoghurt. För att få den lite saftigare så lägger jag i tunna äppelskivor i kakan.

Kanelkaka med äpple

175 gr rumstempurerat smör (de fixar du lätt på 10 sek i micron)
2 dl strösocker
2 stora ägg
2 ½ dl vaniljyoghurt (eller naturell om du har det, öka då på sockret med några msk)
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt

Strössel

1 dl strösocker
1 msk kanel
2 tsk vaniljsocker
1-2 äpple i tunna, tunna skivor

1. Rör smör och socker pösigt.
2.Vispa i äggen ett i taget.
3. Blanda i yoghurten.
4. Tillsätt alla torra ingredienserna och blanda ihop snabbt till en tjock smet.
5. Ta hälften av smeten och fyll i en springform, lägg sedan på ett lager med tunt skivade äpplen och strö hälften av strösslet ovan på.
6. Bred över resten av smeten och toppa med resterande strössel.
7. Grädda mitt i ugn i 170 grader i ca 50 minuter.

Kakan är god att äta precis som den är, men vill du göra den lite festligare serverar du vispad grädde eller vaniljsås till.

Ät & Njut!

1 kommentar:

  1. Åhhh vad du bakar en massa smaskens : ) blir sugen här i Hjo Påsk kram Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥