söndag 4 december 2011

Sött med smak av sommaren!


I juletider äter jag mera sötsaker än vanligt. För julens godsaker har en tendens att vara söta, glögg, pepparkakor, bakverk med saffran, knäck & annat julgodis, ja listan skulle kunna bli hur lång som helst!

Mörk choklad och hallon är en god kombination tycker jag!


























Därför gjorde jag en en lite sötsyrlig dessert härom kvällen, en hallonmousse. Hallon är mitt favorit bär och jag brukar få så mycket i hallonhäcken att det blir över till vintern! Som vanligt när det gäller mig så har jag utgått från ett recept, för att sedan göra om det så mycket att när det är dags att göra rätten igen, då kommer jag inte ihåg hur jag gjorde.


Dekorera dem efter att de har stelnat i kylen


















Så återigen fick jag trixa och mixa och här kommer nu ett skrivet recept

Hallonmousse 8 portioner

400 gr hallon (frysta på vintern & färska på sommarhalvåret)
0,5 dl vatten
2-3 msk florsocker
3 gelantinblad

Lägg gelantibladen i blöt i kallt vatten i 5 minuter

Tina och mixa hallonen till en puré och blanda i vatten och florsocker. Sila sedan purén genom en finmaskig sil, så att du får bort kärnorna. Använd en träslev eller slickipott och rör runt i silen, så går det lite fortare.


Det blir lite kladdigt när man silar till puré...




















Värm upp purén, krama ur gelantinbladen och rör ner dem i den varma purén så att de smälter.

Ställ purén i vattenbad så att den svalnar.

1,5 dl vispgrädde
2,5 dl vanlij youghurt

Vispa grädden hårt. Rör i youghurten i purén och vänd sedan i grädden.

Häll upp i portionsformar och ställ kallt i minst 3 timmar.

Garnera med färska hallon, mörk choklad eller något annt som du gillar!



Lite julstämning till en somrig dessert!


























Njut av lite sommar i vintermörkret!

5 kommentarer:

  1. Åh, så gott det ser ut! Gillar också hallon mycket.

    Nu har du väl fått snö du också?

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Mmm så gott. Ja, det blir verkligen mer sötsaker än vanligt när det är juletid.
    Ha en finfin dag!
    Kram Ann-Sofie

    SvaraRadera
  3. Åh, vad gott! Nu längtar jag till sommaren! :-)

    SvaraRadera
  4. Åhhh vad gott det ser ut mums med hallon : ) kram Sofia /sofiabakar

    SvaraRadera
  5. Kikade in till din blogg jag också och oj vad många läckerheter det finns här. Bl.a. den här efterrätten låter helt ljuvligt god! :)

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥