söndag 11 december 2011

Saknad & godaste receptet...


...handlar bloggen om idag.

Just nu försöker jag att springa ikapp julen! Jag har ju kommit lite efter i julstöket och det smärtar mig, för jag gillar verkligen just förberedelserna innan jul, nästan mer än själva julen.

En av mammas fina handmålade tomtar!



























Idag kom alla fina handmålade tomtar fram som min mamma har målat. Trots att jag verkligen försöker se på det med ljusa öppna ögon, så var det riktigt sorgligt att sätta fram dem. Varje år har barnen fått en handmålad tomte och jag också förstås och vi har skojat lite med mamma om var vi ska bo till sist, för att få plats med alla tomtar. Nu har vi hur mycket plats som helst, som bara blir stora tomrum. Det är när de stora helgerna närmar sig, som saknaden slår till som värst...


Godaste ischokladen på mormorsvis!


























Jag & Isak har även bakat gammeldags ischoklad idag. Det är ett gammalt recept från min mormor, som vi gör varje år. Som vanligt är det si och så med min receptsamling, så nu kommer receptet så att jag enkelt kan hitta det nästa år! Receptet är skrivet för länge sen och en del mått är hekto och jag låter det vara så för det är så charmigt.

Om du har de här ingridienserna så är det bra att
börja!



























Gammeldags Ischoklad ca 75 st

Sätt ut ca 75 små aluminiumformar på en bricka (de av papper håller inte ihop när du fyller de, utan allt flyter ut...)

2,5 hg Cocosfett

Smält cocosfettet på låg värme. Låt svalna medans du fortsätter

2 stora ägg
2 hg Floursocker

Vispas ihop med en elvisp. Tillsätt sedan:

1 dl Cacao (förra året använde jag en lite finare sort och det blev så mycket godare, men nu hade jag förstås ingen hemma och då fick det bli Ögon, som funkar fint den med)
1 msk vanilinsocker

och fortsätt att vispa med elvispen så att alltihop har blandat sig väl. Tillsätt därefter det smälta cocosfettet och vispa ner det försiktigt med elvispen. Vispa tills du har en tjock blank smet.

Fyll en spritspåse med smeten och spritsa i formarna. Om du låter smeten svalna lite så får du fina spritade toppar och om du spritsar ut de direkt så flyter smeten ut lite mera i formarna.

Den här julgodisburken köpte jag för många år sen och den är en favorit!



















Låt de stå kallt, så att de stelnar.

Sen är det bara att mumsa!

5 kommentarer:

  1. Verkligen söta tomtar din mamma målat! Förstår att det känns, men du har många fina minnen;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Åhhh vilka fina tomtar din mamma målat. Förstår att det är dubbla känslor. Att förlora en närstående älskad släkting är en sådan oerhörd förlust och sorg. Det är viktigt att man får vara ledsen så mycket man bara vill. Styrke kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Vilken jättesöt tomte. Tänk vad roligt att ha alla tomtar som minne.Och som en tradition att de ska stå där varje jul. Vi har också en massa tomtar. Jag har gett min man en tomte varje jul sen vi gifte oss. Det är många nu. Han är lika spänd varje jul hur årets tomte ska se ut.Kram till dig. Eva

    SvaraRadera
  4. Ja just under högtider när alla samlas blir det extra påtagligt att någon saknas - fint med tomtarna då är hon ändå med på något sätt ;)
    Håller också med om att hela december är bättre än självaste julafton eftersom man får fixa, förbereda och planera.

    Stor Kram F

    SvaraRadera
  5. Det ser otroligt mumsigt ut! :) Härligt att ha ett recept som följt med i familjen länge dessutom.

    Förstår att tomheten är stor så här års. Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥