lördag 6 augusti 2011

Äntligen äppeltider!

Transparente Blanche, är först gröngula för att sedan bli transparenta


















Insåg idag att det var hög tid att ta hand om våra äpplen, Transparente Blanche. När de är helt mogna så blir de nästan genomskinliga, därav namnet. Jag tycker inte att de är särskilt goda att äta eftersom konsistens är mjölig och att de är väldigt söta. Däremot så är Transparente Blanche de absolut bästa äpplena att göra äppelmos av tycker jag!

Jag använder mig inte av något recept när jag gör äppelmos, utan det går på känn och så smakar jag av förstås! Här kommer i alla fall någon slags beskrivning...


Äppelmos i honungsburkar kan ibland skapa förvirring!



















Ljust fint äppelmos

4 kg Transparente Blanche
Strösocker efter smak
1-2 msk vaniljsocker

Skala och klyfta äpplena i fina bitar. Tänk på att de blir bruna ganska snabbt. Ett tips är att skal och klyfta några få äpplen först och låta dem koka upp direkt tillsammans med en deciliter socker, sen skalar man och klyftar resten av äpplena vart efter och rör i moset. Då får du ett ljust och fint mos!

Låt äpplena koka tills de blir mjuka och smaka av med strösocker och låter det smälta ihop med moset. Mixa moset alldeles slätt med en stavmixer. Smaka till sist av med vaniljsockret.

Häll upp i glasburkar som du har steriliserat i 120 grader i ugnen.

Nu har du det godaste äppelmoset!

4 kommentarer:

  1. Min mormor gjorde alltid hemmagjord äppelmos förr, tycker den hemma gjorda blir godare än köpt. Men är för lat själv för att göra de :)

    SvaraRadera
  2. Mums vad gott det ser ut!
    Vi har planterat Transparente Blanche i år och hoppas att få några äpple nästa år.
    Har du många äpplen i år?
    Kram
    Nelya

    SvaraRadera
  3. Ser så gott ut i de fina burkarna! Liknar honung som du skriver:) Min mormor gjorde alltid äppelmos och det var det godaste man smakat med mjölk bla. Har inte testat själv.

    Ha det fint!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Det ser verkligen gott ut! är det verkligen redan äppletider!
    Må så gott
    kram Malin

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥