söndag 21 augusti 2011

Virkning a la 70-talet...

...som dessutom är gjord på 70-talet!


Den här gjorde jag på 70-talet, sommaren jag fyllde 8 år



















När jag var 7 år så lärde gammelfarmor, Hulda, mig att virka. Jag tyckte att det var jättekul och till en början blev det grytlappar, för att sen blir både mattor och fina dukar.

Sommaren när jag var 8 år virkade vi massor av runda plastmattor. Vi använde plastband som fanns att köpa på rulle. Det fanns en mängd fina färger och det blev en del färgstarka kreationer, orange & brunt var ju riktiga "innefärger" på 70-talet!


Jag tycker att den passar perfekt i växthuset!


















Så gissa om jag blev glad när min mormor hittade ett par av mina gamla plastmattor som jag gjort. En av dem har jag haft som entrématta till vårt hus, men den har tyvärr blivit utsliten och trasig. Den andra hittade sin plats i växthuset och där tycker jag att den pryder sin plats!

Kanske är det dags att ta upp det här med virkning igen?

5 kommentarer:

  1. Fiiint!! Jag gjorde inga så stora saker, men jag vill minnas att jag gillade att virka och sticka. Så, varför inte? Vi kanske skulle starta en egen liten syjunta ;)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att hon sparade det. Och fint blev det med.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Oerhört kul att den fanns kvar! Vad fint den passar i ditt växthus med snygga färger. Jag minns att man grejade med plastband på 70-talet, men en matta vet jag inte att jag lyckades göra;)

    Ha det fint!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Vad fint du virkar och vad roligt att din mormor hittade mattorna!
    Min gammalfarmor lärde också mig att virka fast jag virkade inte så stora saker :)
    Ha en fin vecka
    Kram
    Nelya

    SvaraRadera
  5. Nej, vad roligt, våra mattor var ju jättelika! :)

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥