måndag 28 november 2011

Godaste glöggtilltugget...

...kanske blir dessa julnötter!


Min favoritskål, här med julnötter!

















Nu är det länge sen igen som det kom upp nåt nytt på min blogg. Har haft en svacka i livet, med stor saknad efter mamma i kombination av att ha hur mycket som helst att göra på jobbet. Det blir lätt lite förmycket...

I morgon ska jag hem till bästa jobbarkompisen på lite glöggmys tillsammans med några jobbarkompisar. Jag har under många år gjort några jättegoda sötstarka nötter som passar perfekt till glögg, så det är ju perfekta gåbortgåvan. Den lilla haken är att jag de senaste åren inte har haft något recept, för det har kommit på villovägar. Så varje år försöker jag att göra nötterna ur minnet.

Nu ska det bli ändring på det! Nästa år har jag receptet på min blogg, för jag har tänkt dela med mig av receptet till er.


Söta, salta & starka är dessa goda julnötter



















Sötstarka julnötter

Sätt på ugnen på 225 grader.

200 gr blandade nötter (jag använder Lidls nötblandning som innehåller, mandel, hasselnötter, cashewnötter och valnötter)
1 msk ströråsocker
1 - 2 tsk sambal olek
1 tsk finsalt (alltså ej flingsalt)
1 msk vatten

Blanda nötterna med sambal, socker, salt och vatten (jag häller i allt i påsen och skakar ihop det). Häll ut blandningen på en plåt med smörpapper.

Rosta sedan nötterna i 8-10 minuter tills de har fått en fin gyllenbrun färg. Rör om varannan minut så att de blir jämt rostade.

1 - 2 tsk flytande honung

Ta ur plåten och ringla ett tunt med honungen på de varma nötterna.

En gammal honungsburk & cellofan...


























Låt de svalna och njut dem som tilltugg till glögg, öl eller någon annan god dryck!


7 kommentarer:

  1. Tack! Det ska jag nog testa...! Kram

    SvaraRadera
  2. Det där verkar ju jättegott! Jag gillar sött och jag gillar starkt :)

    Så tråkigt att du haft det jobbigt, jag hoppas att du snart tar dig upp ur hålet och får njuta lite av allt det vackra som denna tid har att erbjuda. Hoppas att glöggmyset imorgon blir bra!

    Stor kram
    Sofia

    SvaraRadera
  3. Mums med nötter. Styrke kram till dig i det jobbiga! varm kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Det är nötter i min smak, tack för tipset

    SvaraRadera
  5. Mmmm så gott! Tack för fint tips.
    Ha en fortsatt finfin dag!
    Kram Ann-Sofie

    SvaraRadera
  6. Hoppas att du får möjlighet att ha det lugnt och skönt framöver. Det låter väldigt spännande med dina julnötter!
    Jag tycker du ska kika in hos mig, så blir du glad...

    Kram på dig:)
    Helena

    SvaraRadera
  7. Hej! Kul att du titta in hos mig.
    Vad har du för åldrar på dina killar? Hos mig är det bara tjejer.
    Ha en toppen kväll.
    Kram Kia

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥