söndag 6 november 2011

Några "måsten" i London


Det finns så många saker som jag tycker att man bara "måste" göra när man är i London! Den här gången när jag var där med Erik, 11 år, gjorde vi lite andra saker än jag gjort tidigare. Här kommer ett axplock av vad vi gjorde.


Big Ben var en av alla sevärdheter vi passerade med bussen!





















Bland annat så åkte vi på busssightseeing och det var första gången för mig. Bussarna är dubbeldäckare, men saknar tak på en del av över våningen! De finns flera olika rutter och man kan hoppa av och på hur många gånger man vill under 24 timmar (nu under lågsäsong gäller den 48 timmar!). En del av bussarna hade headset och andra hade högtalare med guidning. Det var ett perfekt sätt att se London och få veta massor om det man såg! Vi åkte med The Original Tour, men vi fick en känsla av att The Big Bus Tours hade lite flera hållplatser.

Det känns som om London har hur många museum & gallerier som helst och de allra flesta är dessutom gratis! Vi hade tänkt att gå på en mängd museer, men det blev faktiskt bara ett och det var Science museum. Erik som är väldigt teknikintresserad tyckte att det var toppen och jag med faktiskt! Dessutom så hade de en jättestor bioduk där de visade IMAX 3D, som kostade pengar, med det var det värt! Vi såg "Deep Sea" och det var en fantastisk resa under havet!


Nära Science Museum ligger Albert Memorial






















På tidigare resor till London har jag besökt bl a National Gallery, British Museum och Victoria & Albert som alla är "måsten", men som vi inte hann med. Victoria & Albert är ett paradis för den som gillar design och konst, som man bara inte får missa!


Shrek The musical! Foto från deras hemsida



















Att gå på musikal i London är ett annat måste! Erik fick bestämma och valet gick till Shrek. Det var en fantastisk uppsättning, med en helt magisk dekor och jättefina kostymer. Själva musikalen var lite för "gullig" för min smak, men väldigt välspelad. Jag saknade även den lite rockigare musiken som fanns i filmen. I den här uppsättningen var det skönsång som gällde. Erik tyckte att den var jättebra! Kanske börjar jag att bli för gammal...


Naturligtvis gjorde vi en massa andra saker och det kommer jag att skriva om senare!

5 kommentarer:

  1. Tack för besöket och välkommen åter!
    Och du ... jag säger detsamma!
    Plus att jag blev galet sugen på att åka till London snart igen :D

    SvaraRadera
  2. Så skönt du haft i London. Det är en underbar stad eller hur. Mycket att uppleva.
    Önskar dig också en fin start på nya veckan. Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Åhhhh vill till London igen har inte varit där sedan 2003! Tiden går ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  4. London är alltid trevligt. Fina bilder och tips.
    Kram Ann-Sofie

    SvaraRadera
  5. Älskar London! Har varit där många gånger men ledsnar aldrig. :-) Blir sugen på att åka igen när jag ser dina bilder.

    Vilken fin och inspirerande blogg du har! Gillar paketkalendern, den pryder verkligen sin plats.

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥