onsdag 26 januari 2011

Recept på en lyckad måndagskväll!

Igår kväll hade jag besök av ett härligt gäng tjejer, på Tupperwareparty.  Det var inget traditionellt party, utan ett "tasteparty", där vi lagade mat tillsammans. Jag hade bjudit hem en rolig blandning tjejer där alla inte kände varandra och det var perfekt eftersom vi började med att laga mat tillsammans. Vi som inte körde bil förgyllde denna måndagkväll med lite vin också!

Felicia som höll i själva partyt hade med sig smarta köksmaskiner som drivs enbart med handkraft, bakformar och en massa fina "plastbyttor" som vi använde.





Eftersom jag har ändrat mina matvanor lite och åter börjat äta sådant som min kropp mår bra av och som ger energi, så började vi med lite snacks i forma av gurk- & morotsstavar med en ruccoladip!

Ruccoladip som även kan användas som kall sås eller dressing:

1 dl finhackad ruccolasallad
3 dl grekisk youghurt 10%
Salt & peppar

Mixa ihop ruccolasalladen med youghurten. Smaka av med salt och nymald peppar!

Tips! Denna dipsås vinner lite extra på om den får stå en dag och "gotta till sig".


Sen var det dags för en egen variant av Caesarsallad med en hemgjord dressing:

En Caesarsalladsvariant med Kycklingfilé 6 portioner





1 kg kycklingfilé

Marinad:

½ Citron rivetskal och saft
½ tsk Sambal oelek
1 vitlöksklyfta pressad
½ dl grillolja

Blanda ihop ingredienserna.

Dela filéerna i 3-4 bitar och lägg dem i marinaden i minst ett par timmar, gärna längre. Lägg dem sedan i en ugnsfast form och sätt in dem i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter.

Romansallad
Rödlök
Rödpaprika
Körsbärstomater
Gurka
Hyvlad parmesanost
Krutonger

Hacka eller skär grönsakerna och lägg dem på ett fat eller i en skål. Strö över ost och krutongerna.

Tips! Prova gärna med olika salladssorter!


Caesardressing

1 äggula
3 sardellfilér mixade (vi använde anjovis, men det blev lite kryddpepparsmak av den)
1 msk citron (vitvinsvinäger funkar också bra)
1 tsk dijonsenap
½ vitlöksklyfta pressad
1 dl oliv- eller rapsolja (olivolja ger mer smak)
Salt & peppar

Blanda ihop allt utom olja, salt och peppar, i en skål. Tillsätt oljan droppvis under vispning. Konsistensen ska bli som majonäs. Du kan ta i en msk vatten eller två för en tunnare konsistens.

Smaka av med salt och peppar

Tips! Dagen efter "spädde" jag ut dressingen med 3 delar grekisk youghurt, 2 delar mjölk och finriven parmesan och då tycker jag att den blev supergod!

Som avslutning så blev det en variant på kladdkaka, en mager sådan. Det var en härlig god chokladsmak på den, men lite torr i konsistens, utan att vara torr! Svår beskrivet... Den innehöll dessutom lite torkad mald chili, men det kände man inget av, så nästa gång får det bli lite mera av chilin! Kanske hade vi en lite för vid form (24,5 cm) och skulle ha haft den inne lite kortare tid än 15 min. Jag tror av de flesta var överens om att originalet är bäst, men att den här var en ok ersättare.

Lite lättare Kladdkaka med chili





3 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
250 gr Kesella, lätt
Torkad chili efter smak

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form med en diameter på ca 20 cm. Vispa socker och ägg pösigt. Blanda sedan i alla ingridienser utom Kesellan. Rör om och till sätt sedan Kesella och rör om ytterligare till en jämn smet. Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter.

Vi serverade den med grädde och hemgjord hallonyoughurt glass.

Hallonyoughurtglass





400 gr frysta hallon
400 gr grekisk youghurt 10%
.
Sockerlag:

0,75 dl socker 1 dl vatten
0,5 dl vit sirap
2 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Koka ihop vatten och socker till en simmig lag. Tillsätt sirapen och ta av värmen. Krama ur gelatinbladen och rör i dem i den varma sockerlagen. Kyl sockerlagen.

Blanda youghurt och den avsvalnade sockerlagen. Mixa de djupfrysta hallonen och häll i youghurtblandningen och fortsätt att mixa till en slät konsistens. Häll i smeten i en silikonform och frys i minst 8 timmar.

Tips! Om du kör smeten i en glassmaskin så får du en lite luftigare glass.

Jag hade en jätte trevlig kväll och gör gärna om det här någon mer gång. Tack alla tjejer som var här och gjorde kvällen till en toppenkväll!

1 kommentar:

  1. Låter som en riktigt trevlig kväll:)
    kycklinge kommer jag nog prövapå här hemma, men vet i hundan om jag vågar mig på kladdkakan de som är min favis fika. Inte går de "förstöra" den på de viset;)

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥