söndag 9 januari 2011

Varför ska JAG hasa runt på skidor?

Ja, den frågan har jag ställt mig många gånger. Redan som barn gjorde jag allt för att slippa hasandet. När man skulle åka i skolan så var jag riktigt kreativ. Det finns nog inte en enda ursäkt som jag inte har kommit med för att slippa skidåkningen och jag lyckade väldigt bra med mina ursäkter. Behövde inte åka många gånger i min barndom!

Förra året blev jag inblandad i Vasaloppet via mitt jobb. Ja, inte som åkare såklart, utan för vara med och marknadsföra Folksam på Vasaloppsmässan i Mora. Förberedelserna pågick i månader och det där med längdskidor verkade inte alls så urtrist som jag mindes det från skoltiden. Så på vägen upp till Mora köpte jag mig ett par skidor på rea! Trots att jag bodde i Mora i 10 dagar så kom jag bara ut i spåret två gånger. Dessutom så var det inte så där jättelätt som jag fått för mig... Så frågan "Varför ska jag hasa runt på skidor?" dök åter upp i mitt huvud. Jag behövde aldrig finna svaret för när jag kom hem från Mora så kom våren och snön töade bort...

Nu nästa ett år senare så är jag anmäld till Tjejvasan! Till skillnad mot tidigare år, så har jag hittat ett svar på min fråga! Eller tom flera svar, som motiverar mig att åka. Åter igen så jobbar jag med Vasaloppet som "event" och kommer att befinna mig i Mora i 12 dagar även denna vinter. Där kommer jag att träffa åkare hela dagarna och det kommer att kännas bra att vara "en av dem". Jag inbillar mig att jag kommer att göra ett lite bättre jobb med denna nya erfarenhet, att ha åkt en Tjejvasa! Samtidigt så är det inte själva Tjejvasan som känns viktig, utan att jag faktiskt har funnit en motionsform som både är helt fantastisk och roligt. Så helt plötsligt så har det blivit träningen fram till själva loppet som är hela grejen! Jag har under 2010 blivit en riktig soffpotatis och skidåkningen har fått mig ur soffan. Nu får jag uppleva ett vackert vintersverige, andas in frisk luft och dessutom får jag en allsidig träning på köpet. Det är lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥