fredag 21 januari 2011

Jag har genomfört en utmaning!

För 13 dagar sedan antog jag en utmaning jag fick från en kär vän! Utmaningen bestod i att äta en diet i 13 dagar och jag valde en pulversoppdiet, Allevo. Jag ville verkligen se om jag skulle klara av att leva på enbart ca 500 kcal per dag. Att jag skulle fixa det var en riktig hög oddsare!

Självklart så såg jag även detta som en chans att komma in i nya bättre matvanor och få bort de där trista kilona som smög sig på mig under 2010, framför allt under hösten/vintern. Jag hade under en längre tid trott att det handlade om 5 kg, men insåg efter nyår att det var 9 kg! Visst har jag funderat på varför vissa kläder inte alls passar och andra sitter som korvskinn, men så illa trodde jag faktiskt inte att det var. Så det var bara att anta utmaingen.

Så sagt och gjort, en söndag satt jag igång med mina pulversoppor och shakes. Den första gick direkt i slasken efter att jag fick häftiga kväljningar... Det vara bara att testa en annan smak och den fick jag i mig efter mycket tvekan. Det gick ett par dagar med huvudvärk och trötthet och jag lovade mig varje dag att om jag ville sluta, så skulle jag få sluta i morgon, men inte NU.

Sen när det blev dag 5, så vände allt och jag började må prima! Jag matvraket och sockergrisen, var varken hungrig eller sugen. Det var helt fantastiskt! Jag fick mer energi än jag haft på månader, och kände mig urstark. Visst, jag måste erkänna att det var lite trist att inte få äta någonting annat än pulversoppor, men känslan var just att det var tråkigt. Det fanns ju även fördelar med att ta en shake istället för mat,  man fick ju så mycket tid över till annat!

Det var inte ens jobbigt att laga mat åt familjen, utan det var bara kul! Vi hade till och med middagsgäster här en kväll och jag kände inte att jag gick miste om någonting, trots att jag satt där och åt min soppa. Ja, ett glas vin hade väl varit gott eller en latte, men det var ingenting som jag satt och suktade efter.

Dock fanns det ett par tillfällen när det var jobbigt, riktigt jobbigt och det var när jag tränade skidor. Jag är fullt medveten om att man INTE ska utsätta sig för hård fysisk ansträngning, men jag kunde ju liksom inte låta bli när vi hade snö och allt... Orken tog slut rekord snabbt och mjölksyran flödade fritt. Jag hade även bokat in en Skidteknikkurs som startade när jag var i sluttampen på dieten. Det var inte så lyckat... Så nu ser jag fram emot att få köra ett riktigt skidpass när jag är full med kolhydrater och energi!

Idag är det min sista soppdag, men jag har börjat att äta lite för att vänja kroppen vid fast föda igen. Det var underbart att äta igen! Samtidigt så har några saker hos mig har förändrats. Jag blir mätt mycket fortare, maten smakar så mycket mer och jag njuter när jag äter. Härligt! Att klara av den här "kuren" har också stärkt mitt självförtroende. Jag känner mig stolt över att ha klart mig utan fast föda, kaffe latte och vin i ett par veckor, utan att ens haft riktigt sug efter det under den här tiden.

Nu väntar nya nyttigare matvanor, med mat som både ger min kropp energi och som ger mig njutning. Jag gick ner 3,3 kg under de här dagarna och nu ska jag fortsätta att ta bort de sista kilona, genom nyttig och god mat i kombination med härlig motion.

Min vän klarade sin diet med bravur hon också och hon lyckades även inspirera ytterligare en kompis att testa! Tack för utmaningen och grattis till era fantastiska resultat!

2 kommentarer:

  1. Grymt jobbat tjejen!!!!!
    Vilket psyke du har! Snacka om fokus o en vilja av stål! Kommer gärna över på en pratstund samt en smarrig latte ngn dag framöver, när vi kan njuta ihop:) Kör på med träning samt bra o god mat nu, så är du snart där du vill! DU e grym :D
    Grattiskram till dej o dina -3,3 kg!
    Hälsa familjen :)

    SvaraRadera
  2. Tack Anna <3 Du är alltid välkommen hit <3

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥