måndag 19 september 2011

Chilipyssel!


Habanero och Chili Apache upphända för torkning















I växthuset så är det chili som växer och mognar allra bäst. Förra året så torkade vi en hel del, men många av frukterna hann mögla. Då hade vi dem låg luftigt i en skål inomhus, men det funkade inte så bra för vissa av dem.


Dagens skörd bestod av en röd paprika, chili & tomater


















Idag var det är dags att prova en annan metod! Jag är fortfarande inne på att de ska torka i rumstemeratur, istället för att ugnen står på en halv dag eller så. Eftersom jag är pysselsugen så tog jag och hände upp dem på en tråd. Sen placerade jag dem under våran halogenspotskena för att de ska få lite värme.


En chiligirlang under varma halogenlampor. Hoppas det funkar!



















Nu är det bara att vänta och se om det kommer att funka! Om det fortsätter att vara varmt ute ett tag till, så har vi en stor skörd av chili till att skörda. Kanske får jag till slut torka chili i ugn iallafall om det inte fungerar att lufttorka dem...


Gul habanero

















Chili Apache


















Hösten & vintern ska jag ägna åt att laga riktigt kryddstark mat!

11 kommentarer:

  1. hahaah såg riktigt färgglatt ut. Smart idee Madde.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt pyssel, färgglatt och fint!!
    Kraam

    SvaraRadera
  3. Vad fint. Vi ska försöka odla chili nästa år.

    SvaraRadera
  4. wow, du verkar ha mycket gröna fingrar:) Vilken bra skörd! Tycker om din ide att hänga chili som en girland.
    Kramkram
    Nelya

    SvaraRadera
  5. Vad fint det blir! Rolig idé!!

    SvaraRadera
  6. Så fint och vilka underbara färger det är.
    Go tisdag på dig, kram Maria

    SvaraRadera
  7. Wow vad läckert : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  8. Hängde en chiligirlang i söderfönstret förra året och det funkade perfekt... både vackert och praktiskt!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Jisses vilken fin skörd du fått! Grattis! Dessutom tycker jag att ditt nya sätt att torka dem blev väldigt fint! :)

    Kryddstarkt är gott!

    Jag önskar dig en härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  10. Vilken färgbomb. Urläckert och gott :-)
    Trevlig helg,
    kram Linda

    SvaraRadera
  11. Vad pysslig du är den där chili-girlangen blev så fin. Kan tänka mig att det kommer & hetta till i alla höstgrytor framöver ;)

    Kram F

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥