måndag 10 oktober 2011

Vardagslyx & ilandsprobelm...


















Jag har en passion för snittblommor och det händer ganska ofta att jag köper några för att förgylla vardagen. Framförallt den här årstiden när vi inte har så mycket blommor att ta in från trädgården. Idag har jag kombinerat blommor med med mitt fotointresse!

De senaste veckornas ilandsproblem för mig har varit att skapa ett bildkollage på datorn... Jag har försökt i Photoshop Elements 9, men tyckt att det är lite för krångligt och tar för lång tid. Efter ett evigt googlande så fann jag Picasa 3, ett gratis program där man kan göra bildkollage. Jag blev tyvärr inte särskilt imponerad av programmet, som har många begränsningar. Jag har i alla fall fått till ett kollage på mina blommor, även om det inte blev riktigt som jag ville.

Jag ska försöka ge Elements lite mera tid och se om jag kan få till mina kollage där istället. Men helst av allt vill jag nog ha en Mac! Det verkar som att Apple har bildredigeringsprogram som är både är enkla & användarvänliga och de som är mera avancerade. Kanske ska jag skriva upp en Mac på önskelistan och se om tomten läser den!

Har du något tips på hur jag kan göra snygga fotokollage?



10 kommentarer:

  1. Jättefint kort på blommorna! kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Tack för det du skrev om min kurs, jag hoppas på det!
    Vilka vackra blommor. Jag är en nybörjare på att göra collage. Har använt mig av Picnic (Picasa) och PhotoScape. De funkar bra, tycker jag.

    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Hej vännen....fint kollage tycker jag. Själv använder jag Picnic samt PhotoScape som jag gillar skarpt. Gratis att ladda ner. Så dessa två i en kombination för olika ändamål tycker jag är kanon. Lycka till. Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte det var ett fint kollage som du har gjort! Men man har ju alltid en egen bild av hur man vill att det skall bli. Ett annat program som är superbra (som finns både för Mac och Pc) är InDesign. Det är ganska dyrt men där finns massor med möjligheter.

    Ha en fortsatt bra dag i höstkylan!
    Kram
    Ann-Sofie

    SvaraRadera
  5. Kikar in för att önska dig en fin dag! Ser ut att bli kalas väder :) Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jag kan verkligen rekommendera en mac för jag har en själv. Dom är såååå bra, snabba och perfekta för bildredigering.

    på picknick.se (tror det heter så) kan man göra collage. Det var faktiskt Maria - Villa Krutbruket som tipsade mig om det från början! =D

    Kram Madde

    SvaraRadera
  7. Varför behöver du göra collage? Det går väl lika bra ändå?;)
    Beträffande beige så håller jag med dig helt, till och med namnet är fult... Nej, sand ska det vara. Och nu har jag bestämt mej... gissa vem?

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig är dålig på sådant.
    Snitt blommor är så fint om du vill handla det när blommorna ute är slut har jag ett tips kolla in de affärer med ffp märkning finns en del i vår stad. Men tyvärr är en del dåliga på att märka upp de varorna, så man får fråga. läs mer på bloggen
    Ha en skön söndag

    SvaraRadera
  9. Använder själv Picasa men tycker heller inte att det är speciellt bra. Tror Photscape + Picnic som Maria tipsade om tidigare är bättre - tänkte själv byta till det när jag rensat datorn!
    Collaget med blomman blev i alla fall väldigt fint ;)

    Kram F

    SvaraRadera
  10. Snittblommor är en riktig lyx! Hoppas att du har det bra.

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥