onsdag 20 juli 2011

Sommarens skatter...

...hittar jag i trädgård, skog & mark!

Sommaren är härlig på många sätt! Vi har inte världens största trädgård, ca 500 kvm, men den rymmer både bärbuskar, fruktträd och ett växthus. I år blev hallonen mogna lite tidigare än de brukar. Eftersom vi nyss varit i Grekland så har vi låtit grannarna plocka, men lite har vi i alla fall plockat själva. Så idag har jag gjort hallonsylt. Det är verkligen enkelt och smidigt att göra sylt med syltsocker!

Hallon är mitt favoritbär!




















Hallonsylt

2 kg hallon
1 kg syltsocker
1 msk vaniljsocker

Koka ihop enligt anvisningarna på sockerpaketet. Sen häller man upp den heta sylten i steriliserade burkar och sätter på locken. Kyl ner burkarna och så in i kylen!

Jag steriliserar burkarna genom att ha dem i 120 graders värme i ugnen i 20 minuter. Det har jag lärt mig av mormor och min sylt brukar hålla sig ett år framåt!

Jag plockade även körsbär hos en vän och jag tänkte göra saft av dem, men min man övertygade mig om att vi skulle ha körsbärssylt istället, så han kärnade ur dem och jag gjorde sylten!

Körsbärssylt

2 kg körsbär
1 kg syltsocker

Sen är det bara att göra som med hallonsylten.

Jag avslutade dagen med att göra rödvinbärsgelé. Nu hade syltsockret tagit slut men jag hittade en gammal påse gul Melatin! Vanligt strösocker fanns också hemma så det fick bli lite på det gamla hederliga sättet.


Gelé använder vi inte så ofta, men nu ska det bli ändring på det!





















Vinbärsgele

2 kg vinbär, en del var inte helt mogna och innehåller mer naturligt pektin som gör att gelén stelnar
4 dl vatten

Koka upp dem, mosa dem och sila dem genom en silduk.

1 påse Gul Melatin (kan behövas mer om vinbären är väldigt mogna och inte innehåller så mycket naturligt pektin)
1 kg strösocker

Koka upp saften,jag fick drygt 2 liter och rör sedan i Melatin. Koka i 1 minut och rör sedan i sockret, lite i taget. Låt koka upp och sedan ytterligare i en minut. Sen är det bara att hälla upp i steriliserade burkar!

Till dig som ska ta vara på frukt och bär önskar jag lycka till!

4 kommentarer:

  1. Vad gott med gelé! Har aldrig provat att göra själv. Sylt har jag provat, men det var många år sedan...

    Vad kul att du hittat till mig! Ser när jag läst om dig att vi har mycket gemensamt.
    Åldern, bakning, inredning, fotografering och jag bor ju utanför Kumla!
    Kul, nu har jag blivit följare också. Hoppas du kommer att besöka mig igen:)

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Nu har jag suttit en lång stund och läst nästan alla dina inlägg. Det har varit mycket trevlig läsning och jag har aldrig läst en blogg så noga tidigare. Vad fint det blev i köket och vilket mysigt växthus ni har!
    Jag känner att det du skriver tilltalar mig och du är mycket öppen med glädjen till det du gör i vardagen och den stora sorgen efter din mamma. Du skriver så fint och jag kunde inte hålla tårarna tillbaka.

    Vi skrivs,
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Men så lämpligt med ett körsbärssyltrecept! Har precis plockat 5 liter hos snälla grannen och en del ska bli likör (färdig till jul!) och en del sylt.

    Och tack för att du hittat till mig!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Hejsan,
    Tack för din fina kommentar inne hos mig. Vilken fin blogg du har!
    Vi har massor med vinbär i år. Ska prova receptet på vinbärsgele.
    Hit kommer jag absolut igen och du har nu en ny följare.
    Kram
    Nelya

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥